Foto: Niklas Karlsson

Kajsa Snihs peppar igång våren

TräningCykla.se har träffat mountainbikecyklisten Kajsa Snihs för att inhämta lite vårträningstips.

Hur man ska tänka när man kör igång med de första utepassen beror på cykelvanan och vad man tränat under vintern.

– En del har sprungit och kört skidor eller tränat något annat. När man kör igång med cyklingen så är det lite andra muskler som ska aktiveras. Det kan ta tid att ställa om sig, men efter ett par veckor är man oftast igång. Har man hållit igång cyklingen inne eller kört spinning så kan man köra igång direkt i princip, även om fokus kanske ska vara lågintensiva pass under den första tiden.

Kajsa Snihs poängterar vikten av att hitta en skön cykel som man trivs med.

– Inställningarna är A och O för att det ska kännas bra och för att det ska bli kul att köra.

För den som har mål med cyklingen är det också bra att hålla koll på utvecklingen.

– Ha gärna en träningsrunda som du kör på tid med jämna mellanrum så att du kan se utvecklingen. Det är bra för motivationen, ger delmål på vägen och kanske en indikation på vad man behöver träna på.

Många tränar inför Cykelvasan, ett tekniskt enkelt långlopp.

– Det handlar mycket om att ha en bra motor och att hålla igång tramporna. Träna gärna på grusvägar men även landsväg fungerar. Jag kör själv en hel del landsväg, speciellt på långpassen då det också är lättare att vara ute länge med sällskap.   

1 kommentarer till artikeln

1967 • Gävle
#1
27 februari 2013 - 21:25
Tack för tipsen, själv så har jag själv kört 3-4 dagar i vecken med mycket Cirkleträning, XT/COR/STYRKA, Konditionscirkeltränin, medicinboll samt en hel del spinning. (samt att vi har kört 3 specialpass med inriktning mot Cykelvasan, fjärde passet är på söndag)Har ett kanon ställe i Gävle där jag går och tränar.
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.