Spin of Hope är ett insamlingsevent till Barncancerfonden och har under de fyra första åren samlat in över 4 miljoner kronor och haft fler än 23.000 deltagare. Foto: Sophie Ekman

Håll igång med spinning

TräningSpinning är ett bra sätt att hålla igång cykelmusklerna under den delen av året det är svårt att cykla ute. Men det finns lite skillnader. Här kommer lite tips om hur du bäst kan utnyttja spinningpasset och om hur du sätter upp delmål.

Linn Smith fick sin ledarutbildning i England och har kört spinning sedan 2002.

Den här säsongen tränar Linn Smith själv för Vätternrundan som hon ska köra med SubXX Team Naturelle. En bra uppladdning är de egna spinnigpassen. Men det finns lite skillnader mellan spinning och att cykla ute.

– Spinningpass är generellt mycket kortare än dem man brukar köra ute och de upplevs oftast som mer högintensiva.

Vilken typ av spinningpass man bör välja beror, enligt Linn, på vad man har för mål.

– Om man cyklar ute bör man försöka välja pass där upplägget är mer cykelspecifikt och gärna där instruktören själv är cyklist. Eftersom passen oftast är korta, 30-90 minuter, bör man tänka på att få ut så mycket kvalitet under tiden som möjligt. Intervallpass är effektiva för att maximera utbytet per tidsenhet!    

Linn uppmanar till att prova lite olika typer av pass för att se vilka som känns bäst.

– Om du cyklar mycket ute, tänk på att anpassa din kadens. Många instruktörer har en tendens att cykla i takt med musik som har alldeles för låg kadens jämfört med vad man skulle ha vid cykling, även uppför. Då är det bättre att försöka hålla ett eget tempo till exempel mellan 80-100 för att få en bättre simulering.

Ett annat tips från Linn är att använda cykelskor med SPD-kloss.

– Den enskilt bästa investeringen du kan göra! Du kommer få ut mycket mer effekt i tramptagen och kan träna upp ett bättre rundtramp. Dessutom minskar risken för domnade fötter!

En vanlig fråga är om det går att räkna mil under spinningpasset. Något som Linn menar är svårt.

– Bättre att köra med pulsklocka för att få koll på träningseffekten än att försöka gissa hur långt man cyklat.

Om man tycker det är tråkigt att träna inomhus tipsar Linn om att man kan peppa sig med att köra intervaller, både långa och korta.

– De ger delmål att jobba emot under passet och brukar oftast få tiden att gå fortare. Musiken är ju också viktig, se till att försöka hitta en instruktör som spelar musik du själv gillar!   

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.