Foto: Mathilda Piehl

Mens och träning

TräningSvullen, tung och trött. Eller hemska smärtor. Under mensen finns risk för trytande träningslust och orkeslöshet. – Men det är just då träningen behövs som mest, säger forskaren och författaren Cecilia Fridén.

När du tränar frisätter du endorfiner i kroppen. Känslan av trötthet och orkeslöshet under mens kan på så sätt dämpas genom träning.  

– Det kan kännas tungt när du ska ut men det blir ofta bättre när du väl kommer iväg, säger Cecilia Fridén som är expert på kombinationen träning och den kvinnliga kroppen.

Även vid menssmärtor kan just träning vara bästa medicinen.

– Vid smärta är det väldigt motigt att komma ut. Men det är bevisat att om du rör på dig så minskar smärtan. Endorfinerna gör att du mår bättre helt enkelt, säger Cecilia Fridén.

Men det är klart, du ska inte pressa dig själv för hårt. Känner du att det är för jobbigt att ta dig ut, stanna hemma.

– Du ska inte få skuldkänslor om du inte kommer iväg. Det finns inget fysiologiskt hinder men lyssna på din egen kropp. Det är väldigt olika hur vi mår, du får försöka känna efter.


Prestation och menstruation

Bli inte besviken om du inte når toppresultat under lingonveckan. Viss forskning visar att prestationsförmågan minskar något vid menstruation.

– Forskningsresultat går isär, men vissa studier visar att kvinnor presterar sämre veckan innan och under mensen, då är nämligen din balans och koordination något nedsatt.

Under ägglossningen, ungefär 14 dagar efter mensen, kan du däremot hoppas på bättre resultat.

– Det är många som säger att de känner sig allra bäst då. Men det finns inga studier som stärker det.


Tveksam till förhöjd skaderisk

Även förhöjd skaderisk under mens diskuteras.

– Vissa studier visar på fler skador under ägglossningen, andra visar på fler skador innan mens. Men åsikterna går isär även i den här frågan. Att forskningsresultaten skiljer sig åt tror Cecilia Fridén beror på att studierna gjorts inom olika sporter.

– I första studien har man tittat på bollsporter. Där sker fler skador innan mens när balansen är nedsatt. I den andra studien har man tittat på skidåkare. Där sker fler skador under ägglossningen. Då ökar testosteronhalterna i kroppen och det är möjligt att åkarna tar större risker då.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.