Emy Åstrand får hjälp att orka genom att ligga tätt bakom Catharina Berge Foto: Mathilda Piehl

Ligga på rulle

Tips/TräningOm du cyklar med sällskap och har svårt att hålla farten kan du ta hjälp av starkare cyklister.  Catharina Berge tipsar om att ligga på rulle, ett moment man bör träna på.

Lägg dig nära bakom en stark cyklist som får bryta vinden åt dig. Det är viktigt att inte överlappa hjul, för om cyklisten framför väjer hastigt kommer du att ligga på marken.

Om vinden kommer lite från sidan, snarare än rakt framifrån, lägger du dig något snett bakom framförvarande cyklist, olika sidor beroende på vindriktning.

Varna den främre cyklisten om att du ligger tätt bakom så att den inte gör en snabb inbromsning. Välj en van cyklist som cyklar jämnt och fint och utan snabba förändringar i hastighet.

Om man är jämstarka cyklister kan man turas om att bryta vinden. Även om en cyklist är mycket starkare kan den svagare bryta vinden under kortare perioder, och därmed ge den starkare cyklisten en mikropaus.


En del väljer att lägga sig bakom annat än cyklister.

2 kommentarer till artikeln

Ronny Johansson
1953 • Umeå
#1
10 maj 2013 - 09:26
En helt underbar känsla att få ligga på rulle efter ett gäng cyklister,
1968 • Tolfta
#2
10 maj 2013 - 10:16
Den första hojen kan ju aldrig vara godkänd av UCI, inte enligt deras 1:3 regel ... Är det något projekt från 2000-talets början??
Med vänlig hälsning,
Fritz
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.