Att gå med i en cykelklubb är bra för träning av klungkörning Foto: Leif Åström

Klungkörning i motionslopp

TävlingNormala trafikregler gäller. Grundprincipen under motionslopp på cykel är att vägarna inte är avstängda alltså gäller normala trafikregler både mellan cyklister och mot övriga trafikanter! Lägg till hänsyn och sunt förnuft så kommer du långt. Här är några kompletterande tips:

Långsamma cyklister håller till höger
Snabba cyklister kör om till vänster

Det är två enkla kom-ihåg enligt gällande trafikregler som också gör livet i klungan i motionslopp enklare kom alltså inte farande till höger och överraska med omkörning som i Tour de France.

Var tydlig och förutsägbar i klungan håll koll inte bara på framförvarande cyklist utan titta även en bit fram - åt sidorna - bakåt och delta i klungans snack genom viftningar och hojt.

Äter och dricker gör du när du ligger sist i klungan för att eventuellt tappad flaska eller banan ska orsaka så lite strul som möjligt.

OBS! Om du ligger så långt fram att ditt framhjul hamnar vid sidan av i stället för bakom bakhjulet på framförvarande cyklist finns risk att hjulen stöter ihop - kallas för "att gå på hjul" - en lätt beröring räcker för att du ska välta i asfalten.

Snabbt i utförsbackarna - lagom på platten - långsamt uppför!

Ligger du först när gruppen når en backe så håll farten till dess alla har kommit in i backen dra sen ner tempot och sikta på att hålla samma nivå av ansträngning som på platten till toppen.

Ligger du först i klungan över krönet på backen så kryp ihop och bli aerodynamisk och trampa på nedför annars rullar dom bakom med lägre luftmotstånd snabbt ifatt och måste bromsa.

Nere på platten lugnas tempot i gruppen ner och alla återgår till att växeldra i lagom marschfart när det då blir din tur att dra ökar du inte farten för att visa hur stark du är utan håller farten och tar i stället låååååånga förningar...

Jämn ansträngning är bra blir det en lucka så tokspurta inte för att så snabbt som möjligt täppa till och tväbromsa med ett puh! när du är i fatt. Det är slöseri med kraft och du kan också få med ett gäng bakom i rycket som inte fattar riktigt när du bromsar med risk att allt slutar i kaos och tillbud. Gneta i stället i fatt i jämn fart.

Att gå med i en cykelklubb för att blir bättre på klungkörning är en bra idé!

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.