Vid 30 km/tim behövs i klungan bara 70 % av kraften för att hålla samma fart som cyklisten i täten som drar

Att ligga på rulle

TräningUpp till 40 % lättare för klungan. Men riktigt hur mycket kraft som sparas genom att ligga nere i klungan i stället för att gå upp i täten och hjälpa till med att dra beror på hur hög hastigheten är. Sedan gäller att alla i gänget har koll på hur klungkörning går till i motionslopp dessutom bör viftningar och hojt vara självklara.


Rulle

Vid farter på 40 km/tim där luftmotståndet står för 85 % och rullmotståndet 15 % av totala motståndet som cyklisten i täten kämpar mot har mätningar visat att cirka 30 % mindre kraft krävs av dom som ligger bakom på rad i rulle. Ännu högre värden, upp mot 40 %, har resultatet blivit vid mätningar av effekten av att ligga mitt i en stor klunga cyklister.

Om farten sjunker till 30 km/tim står luftmotståndet för 70 % av totala motståndet vilket gör att vinsten med att ligga på rulle sjunker en aning men kan ändå bli klart brukbara 25 %.

Vid fart kring 15 km/tim finns en brytpunkt när rullmotståndet börjar bli större än luftmotståndet så att ligga på rulle är då inte längre så intressant.

Vinsten med att ligga på rulle står också i relation till hur nära varandra cyklisterna kör och optimalt avstånd verkar vara mellan 0 till 0,5 meter hjul till hjul för att sedan klinga av och till sist ta helt slut när det blir 3 meter eller cirka två cykellängder luft mellan cyklisterna.

(alla siffror uppmätta en vindstilla dag)


Tips om klungkörning i motionslopp

Normala trafikregler gäller. Grundprincipen under motionslopp på cykel är att vägarna inte är avstängda alltså gäller normala trafikregler både mellan cyklister och mot övriga trafikanter! Lägg till hänsyn och sunt förnuft så kommer du långt. Här är några kompletterande tips:

Långsamma cyklister håller till höger
Snabba cyklister kör om till vänster

Det är två enkla kom-ihåg enligt gällande trafikregler som också gör livet i klungan i motionslopp enklare kom alltså inte farande till höger och överraska med omkörning som i Tour de France.

Var tydlig och förutsägbar i klungan håll koll inte bara på framförvarande cyklist utan titta även en bit fram - åt sidorna - bakåt och delta i klungans snack genom viftningar och hojt.

Äter och dricker gör du när du ligger sist i klungan för att eventuellt tappad flaska eller banan ska orsaka så lite strul som möjligt.

OBS! Om du ligger så långt fram att ditt framhjul hamnar vid sidan av i stället för bakom bakhjulet på framförvarande cyklist finns risk att hjulen stöter ihop - kallas för "att gå på hjul" - en lätt beröring räcker för att du ska välta i asfalten.

Snabbt i utförsbackarna - lagom på platten - långsamt uppför!

Ligger du först när gruppen når en backe så håll farten till dess alla har kommit in i backen dra sen ner tempot och sikta på att hålla samma nivå av ansträngning som på platten till toppen.

Ligger du först i klungan över krönet på backen så kryp ihop och bli aerodynamisk och trampa på nedför annars rullar dom bakom med lägre luftmotstånd snabbt ifatt och måste bromsa.

Nere på platten lugnas tempot i gruppen ner och alla återgår till att växeldra i lagom marschfart när det då blir din tur att dra ökar du inte farten för att visa hur stark du är utan håller farten och tar i stället låååååånga förningar...

Jämn ansträngning är bra blir det en lucka så tokspurta inte för att så snabbt som möjligt täppa till och tväbromsa med ett puh! när du är i fatt. Det är slöseri med kraft och du kan också få med ett gäng bakom i rycket som inte fattar riktigt när du bromsar med risk att allt slutar i kaos och tillbud. Gneta i stället i fatt i jämn fart.

En allmän regel kan också vara att välja fartgrupp efter förmåga för om du ligger på rött hela tiden så gäller särskilt för orutinerade cyklister att risken för misstag ökar och når onödigt höga nivåer.


Tecken och hojt!

Alla hjälps åt i klungan! Det gäller kanske inte dragjobbet men alltid för att med tecken och hojt markera parkerade bilar, hål, tappade flaskor, farbror med hund eller annat som dyker upp som annars kan överraska och orsaka onödiga tillbud. Här är en kort intro till klungspråket.

Tecken som skickas vidare genom hela klungan:

Hand pekar ner mot asfalten talar om strul på vägen kan vara tappad flaska, lösgrus, glassplitter, hål, brunnslock . Höger hand pekar ner - något ligger på höger sida av cykeln! Vänster hand - något på vänster sida!

Hand viftar in mot höften alt klappar höften anger hinder som kräver väjning. Höger hand viftar mot höften alt klappar höften - väja åt vänster! Vänster hand viftar in mot höften alt klappar höften - väja höger!

Uppsträckt hand alt nedsträckt hand med öppen handflata bakåt betyder Stopp!

Hand pumpar med handflatan ner (ser ut som handen studsar en boll) säger sakta ner.

Utsträckt arm är lika med sväng! Höger arm ut - höger! vänster - vänster!

Hojt som skickas vidare genom hela klungan:

"Bil!" hörs från täten på klungan och talar om att det kommer ett mötande fordon bil, buss, lastbil!

"Bil!" hörs från slutet av klungan och anger att ett omkörande fordon bil, buss, lastbil kommer bakifrån!

"Hål!" betyder hål i vägen modell större! kräver hojt som komplement till tecken för extra uppmärksamhet.

11 kommentarer till artikeln

1954 • Arboga
#1
25 maj 2012 - 10:02
Ett risk med klungkörning är att man kör in i framförvarande. Men man ser från diagrammet att även vid avstånd på 1-1.5 m har man stor nytta att ligga på rulle.
Leif Åström
1954 • Lund
#2
25 maj 2012 - 10:14
Exakt! Man behöver inte vara limmad vid bakhjulet på cyklisten framför har för mig att ett av snabbteamen under Vättern också vid tester kom fram till att vinsten med att ligga närmare än en halvmeter åts upp av incidenter och krascher så hela vitsen med klungkörning försvann.
1985 • Reimersholme
#3
25 maj 2012 - 10:40
Hur tänker ni annars med klungcykling, siktar ni på bakhjulet eller ena trampan?
Per S
1966 • Trollhättan
#4
25 maj 2012 - 13:52
Intressant artikel men precis som ni påpekar så de glömmer att ta upp riskerna med klungkörning. Ungefär som varningen på cigarettpaketen.
Är lite "bitter" då jag just nu ligger med ett nyopererat nyckelben på Mölndals sjukhus efter att hamnat i en klungkrasch - igen.
Bägge gångerna har jag fallit offer för olyckliga omständigheter.
Leif Åström
1954 • Lund
#5
25 maj 2012 - 14:23
Ok nu är "Att ligga på rulle" kompletterad med tips om klungkörning!
Per S
1966 • Trollhättan
#6
25 maj 2012 - 14:26
Tack ! Guldstjärna kan kvitteras ut på lämpligt ställe.
Leif Åström
1954 • Lund
#7
25 maj 2012 - 14:33
Go' bättring!
1954 • Arboga
#8
25 maj 2012 - 22:27
Jag brukar också alltid ligga någon decimeter på sidan (och ca 1 meter bakom) om framförvarande. Om farten plötsligt går ned, rullar man ifatt på ena sidan, i stället för att köra in i den andra.
1983 • Halmstad
#9
27 maj 2012 - 20:26
Men, var kommer diagrammet och siffrorna ifrån? En studie? Skriv gärna ut källa (gärna klickbar länk!) isåfall!
Leif Åström
1954 • Lund
#10
27 maj 2012 - 21:48
Mera info finns bl.a. i böckerna Bicycling Science av David Gordon Wilson och High-Tech Cycling The Science of riding faster med Edmund Burke som redaktör.
Leif Åström
1954 • Lund
#11
27 maj 2012 - 22:16
Gillar själv för övrigt ordning och reda med två-pars-klunga i raka led under motionslopp känns mycket säkrare än klunga modell röra.
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.