Så ändras uthållighet, styrka och snabbhet i takt med åldern

Ålder och prestation

TräningKan 60-åring köra ifrån 20-åring?! Om prestationsförmågan delas upp i uthållighet, styrka och snabbhet är nog gubbar och tanter alla tämligen ense om att det är snabbheten i första hand som minskar i takt med att åldern ökar. 52-årig spurtkanon – knappast! På långlopp verkar åldern däremot inte spela lika stor roll.

Uppdatering med Jan Karlssons, 63 år, tid på Vätternrundan 2011!

I Tyska tidningen Tour publicerades en intressant artikel med fakta och tabeller som visar att känslan också stämmer väl med verkligheten.

Muskelmassan, dom korta och snabba fibrerna, minskar snabbt och vid 50 års ålder har maximal explosivitet dvs snabbheten halverats om jämförelse görs med resultatet som tjugoåring.

Uthållighet och styrka minskar inte alls lika drastiskt utan vid 50 finns fortfarande kring 80 procent av maximal prestationsförmåga kvar.

Så med rätt träning kan 50-åringen prestera som långtradare.

Det smarta är då förstås att anpassa träningen och satsa tid och energi där resurserna finns att få resultat av träningen – uthållighet och styrka – och hoppa över dom svaga som ändå inte finns där – snabbheten är alltså inte något att lägga alltför mycket tid på.

Mycket viktigt för att nå resultat är också att åldersanpassa återhämtningen mellan passen eftersom kroppen svarar långsammare på träning och motion.

Så slutsaten blir att struktur och planering med fokus på uthållighet och styrka är vägen till resultat för långtradare i mogen ålder.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.