Med rätt maxpuls inställd blir även arbetspulsen rätt

Rätt zon med Pulsklocka

TräningZon 1 med en blick på pulsmätaren: du tar i så att pulsmätaren visar 60–70 % av maxpuls.

Pulsmätaren ger besked om träningsintensitet under förutsättning att maxpulsen är korrekt inställd från start.

I manualen finns normalt en formel som bygger på temat »maxpuls = 220 minus ålder« dvs antagandet att alla föds med 220 i maxpuls som sedan minskar med 1 slag per levnadsår. Men i verkligheten är vi inte alla lika utan 20-åringar som gör maxpulstest varierar i realiteten mellan 170 och 230.

En maxpulstest ger därför helt klart bästa möjliga utgångspunkt för träning med pulsmätare.

Formeln 220 minus ålder kan dock fungera som startpunkt för en rimlighetstest av zonerna enligt pulsmätaren.

Antag att du är 54 år gammal då ger dig formeln 220 minus 54 = 166 i maxpuls. Ta en träningstur i zon 1: 60-70 % av maxpuls, men kör inte efter pulsmätaren utan hitta zon 1 med hjälp av känsla alltså snacktempo eller 11-13 på Borgskalan. Men kasta också ett öga på pulsmätaren och läs av värdet.

Om pulsmätaren när du kör i snacktempo eller 11-13 på Borgskalan visar 114-133 multiplicerar du lägre värdet, som i zon 1 ska motsvara 60 % av maxpuls, med 167 och högre värdet, 70 % av maxpuls i zon 1, med 143 för att få maxpulsen. Resultatet blir här i exemplet att din maxpuls bör ligga kring 190 och inte alls 166 som formeln 220 minus ålder gav dig.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.