Snacka går ju bygger på känsla

Rätt zon modell »Snacka Går Ju«

Träningzon 1 enligt »Snacka Går Ju«: du tar i så mycket men inte mer
än att snacket flyter fritt.

Med »Snacka Går Ju«-modellen håller du koll på intensiteten i träningen och vilka zoner du ligger i med hjälp av andningen enligt enkla principen att i takt med att ansträngningen ökar krävs mer och mer luft till träningen och mindre och mindre luft blir då kvar till snack.

Om du kan sjunga rent och snyggt under passet tar du i för lite och ansträngningen når inte upp till miniminivån som gäller för att få positiv effekt på konditionen och träningen ligger därmed lägre än zon 1: skönsång

Om snacket flyter fritt under träningen ligger du i zon 1: snacktempo.

Om snacket gradvis tvingas vika ner sig från fritt flytande till hackigt lite ansträngt har du börjat ta i och jobba hårdare och träningen är i zon 2: inte fullt så snackig

Om du tar i så mycket att orden bara kommer ett och ett och allt mer sällan och andningen börjar kännas flåsig kör du i zon 3: enstavigt

Om du till sist inte ens orkar tänka på att snacka möjligen fixar ett plågat stön! har träningen nått zon 4: vadå snacka?!

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.