Färglatt är ofta rätt Foto: Micke Fransson

Supermaten håller dig frisk

KostFör att orka träna hårt måste du vara frisk. Tyvärr är det omöjligt att helt och hållet undvika de omkring 200 virus som flyger omkring i vår omgivning och bara väntar på att få attackera just dig. Men genom att äta rätt sorts mat kan du hjälpa ditt immunförsvar att skydda mot många av dem och på så sätt hålla dig friskare.

Kort om immunförsvaret

Immunförsvaret är din kropps försvarsmakt mot främmande ämnen.Dygnet runt attackeras din kropp av skadliga organismer. Som tur är lyckas immunförsvaret bekämpa det allra flesta.
Vi har ett yttre och ett inre försvar som samarbetar. Det yttre består av bl. a huden, slemhinnorna samt saliv, svett, tårar och magsaft. Om hud och slemhinnor är oskadadhar de främmande ämnena svårt att trängin i kroppen. Om de ändå tar sig förbi ocorsakar en infektion träder det inre försvaret in. Hit räknas de vita blodkropparnaoch en del andra celler som också förstöoch oskadliggör främmande ämnen.

Stärk ditt immunförsvar!

1 Det första du ska tänka på är att ligga i energibalans. Med detta menas att du ska stoppa i dig lika mycket mat som du gör av med. Hur vet man då att man är i energibalans? Kolla på vågen, är din vikt någorlunda stabil är det ett bra tecken.

2 Det andra är att känna efter hur du mår. Har du känt dig risig och småsjuk en längre period, känns det som din kropp fångar upp vartenda litet cirkulerande virus? Kanske äter du då för liten mängd mat i förhållande till vad du förbrukar. Detta fenomen är vanligt hos personer som tränar hårt. Testa en period med att öka på ditt intag och se om det händer något, omdu känner dig friskare. Se över din dag och räkna hur många gånger du äter.

För enhårt tränande person är rekommendationen att man äter sex gånger varje dag: frukost, lunch, middag, två mellanmål och ett återhämtningsmål.

Antioxidanter – kroppens soldater

Du kanske har hört talas om antioxidanter? Man kan säga att antioxidanterna fungerar som kroppens soldater de stärkeditt immunförvar genom att kriga mot dfrämmande ämnena och gör på så sätt atdu håller dig friskare!

Bästa källan för antioxidanter är frukt, bär och grönsaker. I dessa kryllar de av olika antioxidanter i form av vitamin C, vitamin E samt en mängd olika karotenoider och flavonoider.

De olika antioxidanterna har olika funktioner i kroppen och samverkar ofta på olika sätt. Att äta rikligt med frukt, bär och grönsaker gör att du får i dig en bra blandning av de olika sorterna, istället för att välja ut enstaka och ta dem i tablettform.

Ät ett halvt kilo! Ett halvt kilo kanske låter mycket, men om du sprider ut det över dagen kommer det vara både enkelt och gott: 1 glas apelsinjuice till frukost, ett äpple till mellanmål, rivna morötter till lunch, en banan före träningen, wokade grönsaker till middagen. Klart!

Ät färgglatt!

Då de olika antioxidanterna har olika effekt på kroppen är det bra att få i sig så många som möjligt. Ett lätt sätt att göradet på är att välja frukter, bär och grönsaker som har olika färger. Om du under en dag får i dig en morot, blåbär, en apelsin, spenat och nötter så har du kommit långt!

Fina fetter och bakterier

Förutom antioxidanter finns det annat i maten som gör nytta för vårt immunför-svar nämligen fleromättade fetter och goda bakterier. Ungefär hälften av vårt immunförsvar sitter i tarmarna. Trots det sura klimatet, lever och frodas här mellan 2-3 kg(!) bakterier, vars främsta uppgift är att hjälpa till att hålla tarmfloran i balans.

Om du vill vara snäll mot din mage, så boosta lite extra med goda bakterier. Det finns t ex naturligt i yoghurt, filmjölk och syrade grönsaker samt tillsatt i vissa fruktdrycker och shots.

Vad gäller fetternas positiva inverkan på immunförsvaret är det främst Omega 3 man brukar prata om. Omega 3 är en fleromättad fettsyra som vi får i oss för lite avi Sverige. En av dess viktiga funktioner är just att stärka immunförsvaret. Omega 3finns bl. a i feta fiskar, såsom lax, makrill,ål och sill, rapsolja, linfrön, linfröolja och valnötter.

Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.