Cykel En Året-Runt-Sport! Foto: Fritz

Snart dags...

ReportageSnart dags för vintercykling. När löven skiftar färg och vintern närmar sig börjar många cyklister fundera på hur träningen ska se ut de kommande månaderna. Här är lite tips:

Att det blir kallt och snöigt ute betyder inte att cykelsäsongen är över. Visst, några tävlingar är det inte längre, men det är under vinterhalvåret man kan lägga grunden inför nästa säsongs framgångar och äventyr. Vad bör man då tänka på när det blir svalare ute och vägarna täcks av blöta löv, is och snö?

Ja, till en början är det två saker som man verkligen ska se över: vilken cykel man ska använda samt vilka kläder man ska köra i.


Cykel

Låt oss börja med att titta på cykeln. Undertecknad har alltid tänkt att så länge det bara går så kör jag på en av mina racers. Den som har flera cyklar kan under vintern låta kolfibercyklarna vila och i stället använda nån i aluminium. Jag har inget belägg för det här, men jag inbillar mig att kolfiber blir sprödare av kyla. Risken för att glida omkull i en kurva eller vid en tvär inbromsning ökar vid halt väglag och då känns en skör cykel som ett mindre bra val. Men som sagt, det är min egen teori och mig veterligen inte något som vetenskapen verifierat.

Racer

Så länge det finns hyfsat mycket synlig asfalt så funkar det att köra på racern, men när asfalten är begränsad till att enbart vara ett bilspår är det dags att byta cykel.

Mtb

Till en början hade jag en MTB som vintercykel. Dock trivdes jag inte med den, men för vintertränare är det fortfarande nog ofta MTB som är det främsta verktyget.

Cross

Efter att ha införskaffat en Cross konstaterade jag att modellen passade mig ypperligt - jag fick behålla racerkänslan även när jag körde på grusvägar. Crossen var emellertid av märket Scott och inte Bianchi så märkestrogen som jag är såldes cykeln.

Egen mix

Nästa vintercykel blev en blandning som fixades genom goda vänner samt köp- och säljsidor på nätet där det ofta finns drösvis med reservdelar och udda prylar. Då jag fortfarande ville ha racerkänslan satte jag på bockstyre och enklare racerreglage, samt en stum framgaffel på MTB, resultatet en MTB-Cross, som fungerade suveränt.

Andra modeller

Man kan använda andra cyklar utan problem; hybrider, citybikes eller vad det nu är. På 80-talet, innan MTB:n gjorde sitt intåg och innan det fanns citybikes och liknande, använde cyklister t.o.m. vanliga standardcyklar, mest för att komma ut och trampa.

Dubbdäck

På 80-talet fanns det inte dubbdäck till cyklar, men det gör det nu, och för att göra din tur säkrare på vintern bör du skaffa sådana. Dock bör du vara medveten om att ju mer dubb på däcken desto tyngre rullar cykeln, så enligt mig är det en god idé att undvika däck med 240 dubb för med dem blir det mindre roligt - du kommer verkligen få slita för varenda meter som du skall driva fram cykeln.

Skärmar

Skärmar på cykeln är något som är trevligt både för dig och dina cykelkompisar. Om du har en MTB ska du absolut inte sätta på en en sådan skärm som du sätter fast på sadelstolpen och som skyddar endast dig själv och din egen rygg. I stället väljer du heltäckande skärmar som går hela vägen runt, i alla fall på bakhjulet. I slutet av skärmen ska du även fästa en så kallad "kompislapp" som skyddar dina cykelkompisar som ligger på rulle från att få allt som dina dubbdäck river upp och skickar bakåt på sig. Jag vet att många cykelklubbar har det som krav att när man träffas för vintercykling ska man ha skärmar och kompislapp.


Kläder

Nu till något som är nog så viktigt, kläder! Det är kallt att cykla på vintern och det är viktigt att klä sig rätt. Speciellt händer, armar, fötter, bröstkorg och ansikte tar mycket "stryk" i kylan eftersom dessa delar av kroppen är statiska och därmed inte rör sig så mycket. Vad finns det då för speciellt att tänka på? Satsa på att skaffa dig bra kläder. De ska vara vindtäta, för det är inte skoj att frysa och det är vinden som kyler. Även om det är vindstilla så "dödar" fartvinden.

Handskar

Jag har själv tidigare gjort tester av vinterhandskar för Cykla.se och jag rekommenderar alla vintercyklister att införskaffa sådana handskar, d.v.s så kallade "krabbhandskar".

Mössa

Hjälmmössa är också något som kan vara skönt, alternativt en buff.

Vinterskor

Det finns speciella vinterskor för cykling. Dessa skor är bra men vill man spara lite pengar så kan skoskydd vara ett alternativ. Där finns det många märken och modeller och skoskydd är faktiskt ett minimum för att en cykeltur i kallare väder ska bli en njutning.

Jacka

Satsa på en vindtät och gärna lite fodrad variant. Med underställ och en jersey under jackan klarar sig din bröstkorg bra.

Byxor

Här gäller vintermodell och vindtäta. Personligen undviker jag inbyggd padding i baken eftersom jag har vanliga cykelbyxor med stoppning under.

Glasögon

Kyla och kall fartvind är en plåga för ögonen så använd cykel- eller sportglasögon, antingen med gula linser eller med transparenta. Är det en solig dag så kan du självklart ha mörka linser. Dock bör du vara beredd på att kunna byta dessa linser om du upptäcker att du varit en tidsoptimist och mörkret kommer snabbare än du trodde.


Säkerhetsaspekt

Då jag skriver om mörker så kommer vi självklart in på säkerhetsaspekten som man måste tänka på under vintern. Det blir mörkt tidigt, och jag och säkert ett gäng till har blivit överraskade av att det blivit mörkt alldeles för fort på vissa turer. Det är en bra idé att utrusta cykeln med belysning så att andra kan se dig när du kommer efter vägen och är på väg hem, samt att i en av ryggfickorna ha en reflexväst som du så fort det börjar skymma drar på dig. Tänk också på att inte göra tvära vändningar när du kör på vinterväglag för även om du har bra dubb på hjulen så kanske inte bilen bakom dig har det.


Cykelvård

Vad mer kan vi ta upp? Jo cykelvård! Vintern, hösten och våren sliter ju lite hårdare på våra ögonstenar. Det är vägsalt, grus, kyla, is, snö och säkert en och annan vurpa som bidrar till slitage. Även om det är mjukare att vurpa på vintern så kan man ha oturen att skrapa upp sadel och växlar etc.

Gör ren cykeln så mycket det bara går efter varje runda. Även om du är trött och less på cykeln efter ett tungt pass så kommer du att tacka din lyckliga stjärna nästa gång du ska ut på ett pass, för hur kul är det att komma till en hoj som ser ut att ha släpats efter en traktor på leråkern?

Okej, vill du inte ägna dig åt putsning eller tycker du att det extra kilot lera på cykeln är bra för benstyrkan, så gör åtminstone ren växlarna, kedjan och bromsarna. Det är nästan tvunget om du inte vill ha en röd kedja som knappt rör sig när du trycker på vevarna och bromsarna ska fungera det är ju för din och andras säkerhet som de finns på hojen.


Vadå snygg

Som passionerad stilpolis kan jag erkänna att det är svårt att vara snygg på vintern. Här gäller faktiskt att medlen helgar ändamålen. Man får faktiskt se ut som ett åkerspöke på en vinterhoj, förmodligen så är du ändå så påbylsad att andra knappt ser om du är en man eller kvinna på cykeln. Du kan alltid skylla på att det var en bekant som lånade grejer av dig...


Sist men absolut inte minst, ha det så kul på hojen i vinter!

10 kommentarer till artikeln

Tom Löfgren
1968 • Sävar
#1
15 september 2012 - 19:27
Tack Fritz! Alltid ett nöje att läsa dina inlägg :)
1977 • Falun
#2
15 september 2012 - 21:38
Min racer kommer bli hängades i garaget fullservad och istället blir det spinning, styrkepass, vinterlöpning samt velodrom cykling =)
1968 • Tolfta
#3
16 september 2012 - 18:46
Tack Tom! det värmer =)
Viggen, du borde prova på lite vintercykling, kan vara skoj om man är ett gäng =)

//Fritz
1977 • Falun
#4
16 september 2012 - 21:14
Ja, kanske det.
Så man kan alltså köra med racerhoj hela året, man behöver alltså inte köpa en Cross även om det skulle vara skoj.
Kan man/ska man byta däck&fälg mot mera "vinter"cykling?

/ Viggen
1968 • Tolfta
#5
17 september 2012 - 06:03
@Viggen: Racer hela året, hm nä det är det nog bara Skåningar och hal'änningar som kan hoppas på, dock är det tex som på bilden när frugan är ute på racern då går det.. men är det bara ett bilspår asfalt kvar skulle jag rekommendera något med dubb typ MTB alt Cross.

Min alu racer brukar parkera i november för att sedan tas fram i bästa fall feb. men mest troligt i mars. Kolfiberhojjarna parkerar i oktober.

Dubb för racer har jag inte hittat ännu då det inte får plats, det skall vara om du skaffar dig en 80-tals racer typ crescent då kan man få plats med lite större däck som de på en CX

Mvh
Fritz
Mårten
1964 • Husby-Rekarne
#6
17 september 2012 - 11:20
Att kolfiber skulle bli sprött av kyla tror jag är en myt. Man tillverkar ju ishockey- och bandyklubbor, skidstavar, flygplan med mera av kolfiber och dessa produkter utsätts ju för låga temperaturer.
Nu är det ju också så att inget tillverkas av rent kolfiber utan det handlar ju om någon komposit av till exempel kolfiber och epoxy så det kan ju naturligtvis skapa olika egenskaper.
1968 • Tolfta
#7
17 september 2012 - 12:00
Mårten: Som jag skrev så är det enbart en personlig uppfattning och något som jag själv inbillar mig. Oavsett hur det är så får kolfibern vila så länge det är kallt ute.

Mvh
Fritz
1977 • Falun
#8
17 september 2012 - 12:11
@Fritz: Ok, tack för infon. Det visar sig ifall jag trotsar vinterns kyla och när det finns bra plogade vägar för att ta sig framåt med racern.
Jakob Ejlersen
1976 • Långås
#9
24 september 2012 - 10:35
Bra artikel och man blir jo faktisk lite sugen. Problemet i Halland är jo oftast att här är det inte snö, men regn och blåsigt då är man inte så sugen på att cykla.
Jag har inga möjligheter att träna på dagen, skulle du rekommendera att cykla på kvällen?
1968 • Tolfta
#10
24 september 2012 - 11:32
Jakob, kul att du gillar artikeln. Att cykla på kvällen är lite marigt när det är mörkt. Vad du måste tänka på när du gör det är att synas ordentligt. Så där är det bra lampor ett måste, både fram och bak. En reflexväst är också ett måste.
I början tills du känner dig trygg så tycker jag att du skall hålla dig till mindre vägar med lite trafik ex grusvägar.
Annars får du göra som de flesta, spinning, trainer och styrketräning i veckorna och sedan utecykling på helgerna med polarna =)

Lycka till
Fritz
Endast registrerade medlemmar kan posta kommentarer.
Registrera dig här eller logga in ovan.