Race report Tjörn Triathlon 2016 - mitt första triathlon

Tänkte försöka skriva om mitt första triathlon, hur jag upplevde det, tankar kring loppet och hur det tillslut gick.

 

Träningen inför triathlonet har inte varit något speciellt då detta loppet skulle vara en kul grej, men såklart så växer tävlingsmänniskan fram så fort man börjar näma sig loppet. Jag löptränar mest och lovade mig själv att plocka fram cykeln senast i månadsskiftet till augusti, vilket jag också gjorde. Det blev 9 pass totalt på landsvägscykeln, varav ett pass på dryga 60km. Några pass blev i samband med brick-träning så att jag fick känna på löpningen efter cykel. Simningen som är min svaga gren har jag försökt jobba lite på, främst att kunna andas åt båda hållen och således ta 3 armtag istället för 2. Sista veckan släppte det och gick (för mig) riktigt bra när jag tränade och kände mig lite lugnare inför loppet.

Jag åkte ut till Skärhamn på fredagen för att delta i pre-race mötet samt hämta nummerlappen. Inget extra sas på mötet utan va samma information som vi hade fått via podcasten. Trots Orust-bo och numera Stenungsundsbo så har jag aldrig varit inne i Skärhamn förut. Så fick vandra runt lite och titta på hur kraftiga vågorna va pga den hårda vinden, och hur mycket brännmaneter det fanns. Till min stora fasa så va det både rejält vågigt och en MASSA brännmaneter. Jag vet sen innan att jag tyvärr är extra känslig mot dessa och helt plötsligt va simningen inte lika "lugn" längre.


Pre-race möte.


En koll på vågor, maneter och vind.

 

När jag väl kom hem till sambon så blev det så mycket prat om morgondagen att hon blev helt tokig och trött på att lyssna. Jag kanske pratade lite väl mycket om loppet! Det blir gärna så när man är nervös...  

 

Satte klockan på 5:45 för att kunna äta runt kl 6, youghurt, müsli, frukt och två äggmackor. Har blivit en standard inför större lopp. Alla grejer va redan färdigpackat, dubbel- och trippelkollat allting och så en sista koll även på morgonen såklart. Efter att gått ifrån min nummerlapp vid Vasaloppet (kom på det efter 100m som tur va och fick springa tillbaka) så fick jag kolla det en extra gång också. 

Energin hade jag räknat på, räknat igen, och sen en gång till. Min uppskattning såg ut såhär:

T1 - En banan (100kcal)
Cykel - En banan, 75g mandelmassa (300kcal), 10st Jelly beans (40kcal), 0.75L vatten, 0.75L sportdryck, 3 energi gels (216kcal) = ca 650kcal
T2 - Inget
Löpning - 2 gels och 10 jelly beans = ca 180kcal

Har läst att kroppen klarar ca 260-320 kcal i timmen vid aktivitet, så teoretiskt skulle kroppen kunna klara 5x300kcal. Såklart funkar det inte helt såhär, men det va min grundtanke, att äta mycket under cykeln för att ha energin till min starka gren - löpningen. 

I klädväg så hade jag köpt triathlonbyxor, hade en tight skin-liknande överdel (en långärmad och en kortärmad, visste inte vilken jag skulle använda). En cykeltröja och cykelhandskar. Skulle ta på strumpor redan innan cyklingen.

 

Vi har bara knappt 30 min ut till Skärhamn och va där ute innan kl 7 för att parkera och kunna checka in cykeln. Inga konstigheter där och blev visad till min plats vilken visade sig vara längst ut! Fantastiskt att ha så mycket plats, dagen började bra. Började packa upp lite och titta runt, vinden ställde till det lite och det gick inte riktigt att göra som man provat hemma i hallen. Tog ett varv runt för att se hur alla andra hade gjort och det första jag konstaterade va att ingen skulle köra med cykelhandskar, så det va det första jag modifierade. 

När jag kollade över energin igen så valde jag även där att ta bort bananen från cykeln och äta halva redan nu, och inte ha med jelly beans på löpningen (la dom i väskan på cykeln istället). 

Gick ut och kollade vågorna igen och japp... Samma som dagen innan, vågigt och blåsigt (och ofantligt många brännmaneter vid uppgången).

Jag la hjälm och glasögon på styret (köpt tempostavar till mitt vanliga bockstyre). La upp skor med rullade strumporna på handduken. Hängde nummerbältet och tröjan på styret. Gick ut till tjejen och dödade tiden fram till en stund efter 8, då det va dags att gå in och börja byta om till våtdräkten. 


Innan ombytet till våtdräkt.


Oganiserade kaoset i växlingsområdet.

 

Väl vid start så gick jag snabbt ner i vattnet för att känna på det. Det va förvånandsvärt varmt, och inte lika många brännmaneter på denna sidan som ligger lite mer skyddat bakom lite bergsknallar. Startskottet gick kl 9 för seniorerna och väldigt snabbt blev det oroligt, vissa simmade åt höger och vissa åt vänster vid första bojen. Orginalbanan gick till höger, men speakern hade visst försökt säga att det blev ändring. Dock hade nästan alla hört "alla bojar ska du ha på höger sida" (detta hörde jag med). Vad som inte alla hörde va att "du ska till vänster efter första bojen". Detta gjorde att vissa i eliten simmade så långt som 150m fel!! Dessutom blev det väldigt oroligt tom i motionsgruppen (där jag startade). Det visade sig att man lagt om banan och inte fått ut detta på ett bra sätt. Riktigt tråkigt, tycker verkligen dom misskötte detta. Att man inte gick ner och verkligen såg till att startgrupp 1 hade förstått, eftersom dom flesta simmar efter denna grupp! Att man dessutom inte kunde informera detta redan dagen innan på pre-race mötet är tråkigt, arrangörerna visste ju om vinden och vågorna redan då! Problemet med den "nya" banan (som vi inte simmade) va att vi skulle vända inne i hamnen och sen simma rakt emot vågorna som kom utifrån öppet hav. Den nya banan va betydligt mer skyddad, och tycker att man borde köra den som standard även om den inte är lika "magisk" som den dom hade tänkt.



Vänster är orginalbanan, höger är ungefär den vi simmade.

 


Starten.


Trångt. Ligger någonstans på vänsterkanten.

När min start gick så va det som vanligt trångt och fötter, händer och kroppar överallt. Och massor, massor av sjögräs! Men det gick ändå okej och kom in i ett, för mig, hyfsat tempo. Simmade på med 3 armtag per andning. Men efter halva loppet så inser jag en stor svaghet i min simning! Tyvärr vid vågorna så har jag inte rätt andningsteknik och får vända huvudet väldigt mycket vilket gör att vatten rinner in via näsan. Tillslut har jag lyckas svälja halva havet och magen gillar inte det! Va tvungen att bröstsimma resten och det ända jag tänkte på va hur gärna jag ville att simningen skulle ta slut. Hemskt! När jag äntligen fick kliva ur vattnet (igenom alla dom där brännmaneterna, trots allt vaselin vi blev insmorda i så kändes det rejält på händer och fötter) och kollade klockan en snabbis så hade jag faktiskt lyckas ta mig runt på ca 41min (42.49 via hemsidan). Riktigt bra tid för mig, men mentalt va det väldigt jobbigt. 


Ett smärtsamt simlopp.

Väl vid T1 så började det ganska bra. Det mesta flöt på ok, men (!!) min tröja hade blåst iväg. Försökte snabbt leta efter den men gav tillslut upp. Då jag plockade ner cykeln så hittade jag faktiskt tröjan ändå och tog snabbt på mig den. T1 slutade på 3:03, lite väl långsamt tycker jag. Glömde dessutom bananen.
Väl på cykeln så började vi med vinden i ryggen och det flöt på riktigt bra. Men nu började tyvärr allt saltvatten göra sig påmind och jag förstod ganska snart att jag inte kommer ha svårt att få i mig något. Första varvet gick mycket snabbare än jag trodde med tanke på vinden. Andra varvet gick något långsammare men vinden flyttade lite på sig och gjorde att vi fick mindre hjälp och mer motvind. 
Det hela slutade med att jag fick i mig 3 små, små klunkar vatten, 3 jelly beans och ca 20g marsipan på hela cyklingen.


Glad cyklist ut på andra varvet.
 
Jag kom runt på 2:55:55, en kanontid för mig med tanke på all vind och den lilla träning jag tillbringat på cykeln! Snabbt in i T2 och nu hade jag haft lite tid att förbereda mig mentalt för detta byte. Snabbt av med tröja och skor och på med löparskor. T2 tog 1:28 vilket jag är mycket mer nöjd med, med tanke på tröjan och att knyta skorna. Och nu började ju äntligen min paradgren, löpningen! 
Men det tog inte lång tid förrän min mage, eller ja snarare allt saltvatten, gjorde sig påmint igen. Första km klockades på 4:40, ok men något långsamt. Men fick kämpa... Rejält! Jag kände att pulsen va hög för den långsamma hastighet jag sprang i. Andra km blev ännu värre, 4:47, och nu hade jag slängt mitt "hemliga" mål med sub 1:30 åt skogen och va glad om jag klarade 1:45 istället. Efter ca 2.5km så kom det, vattnet skulle ut och fick hulkat några gånger och bort med det lilla som störde i magen. Efter detta va det som att vara pånyttfödd! Jäklar vilken energi jag fick och jag sprang som aldrig förr. Dom jag hade sprunigt om precis innan hulkningen måste trott att jag är helknäpp när jag sprang om dom igen. Eftersom km 3 klockades på hela 5:18, men km 4 på dryga 4 min så ökades tempot markant! Det va så skönt, mycket publik, sambon som flyttade sig runt banan och hejade och tog kort och Tommy som jag mötte konstant i löparbanan. Allt kändes bra och tog totalt ingen energi under löpningen (vågade inte med magen) utan tog totalt 5 små klunkar vatten, that`s it. 

Jag sprang in på en otrolig tid med tanke på mina förutsättningar, 1:30:32!!! Det lilla, lilla som stör mig är just denna hulknings-km. Hade jag inte haft den så hade jag klarat sub 1:30. Men det kommer fler chanser! Jag valde för övrigt tillslut den långärmade tröjan vilket jag ångrade lite i löpningen. Nästa gång blir det den korta och om det är kallt så tar jag armvärmarna på cyklingen, alt att jag köper en riktig överdel som jag kan både cykla och löpa i. 

Här är lite bilder från löpningen:

 

Väl i mål och såg min tid på 5:13:44 så blev jag supernöjd. Visst hade jag kunnat satsa mer och säkert slipat tiden men med dom få cykelpassen jag hade så är det bättre än förväntat. Att det dessutom är mitt första triathlon gör ju inte saken sämre. Antagligen inte mitt sista! Tycker distansen är ganska lagom och "lätt", om man kan säga så. Jag håller fortfarande ett marathon som det jobbigaste jag gjort. En halv IM är en mycket lagom distans för mig, särskilt som jag har svårt att springa med magen full av grejer. 


Post-race med cola, det bästa som finns efter ett lopp!


Nu när jag har haft lite tid att fundera lite på saker jag gjorde och vad jag kan förbättra så är det först och främst att träna på simningen i havet och få till andningen på ett annat sätt. Jag vrider i nuläget huvudet mer, men såg och förstått att många lyckas få upp huvudet "högre" ur vattnet istället. Detta hade nog tagit bort vattnet ur magen och underlättat hela loppet.
Jag överskattade helt klart hur mycket energi jag behövde. Till nästa gång så blir det inte i närheten så mycket energi. 1 liten flaska vatten på cykeln, lite snack. Kanske 1 gel till löpningen. 
Köpa en överdel, för att slippa det extra bytet och ta med armvärmarna (såg det smarta att trä dom över tempo-pinnarna). Vilket hade förbättrat båda växlinarna, men främst T1 eftersom jag la alldeles för mycket tid på att leta efter tröjan.
Träna betydligt mer cykel för att kapa massa minuter, skaffa en mer agressiv possition på cykeln = flytta ner styret mer.
T2 och löpningen är inte mycket att ändra på. 


Överlag ett mycket bra race med viss förbättringspotensial angående vissa informationsdelar. Är helnöjd med min insats och nästa gång så blir det sub 5!


En glad triathlet.


Resultatet.

Tack för att ni läste! :)

Vill du kommentera det här blogginlägget?
Registrera dig eller logga in här ovanför.